הקווים האדומים של חוזי ה-IT

מאת: עו"ד אמיר ונג.

לאחרונה קראתי כמה מסמכים על ניהול רכש ה- IT של המגזר הציבורי באנגליה. תמיד תענוג לקרוא מסמכים של רגולטורים ומשרדי ממשלה אנגלים; הם כותבים דוחות מפורטים ואינפורמטיביים להפליא.

בדרך כלל המסמכים האנגליים גם ארוכים מאוד, אבל אחד המסמכים בנושא הזה דווקא היה קצר וממצה להפתיע: ארבעת "הקווים האדומים" לחוזי IT שאימצה ממשלת אנגליה בשנת 2014 אחרי כמה כשלונות קולוסאליים של פרוייקטי IT. נראה שהצבע האדום מתאים כאן במיוחד, כי אלה קווים שכמו נכתבו בדם פרוייקטים שנכשלו.

אז אלה הם הקווים האדומים:

  1. לא יותרו הסכמי IT בהם שווי ההתקשרות עולה על 100 מיליון ליש"ט, אלא אם יש סיבה יוצאת דופן לערוך הסכם שכזה.
  2. כאשר חברה מספקת שירות ליחידה ממשלתית כלשהי, אין לאפשר לאותה חברה לשמש גם כאינטגרטור שמנהל ספקים אחרים של אותה יחידה בממשל.
  3. לא יחתמו עוד חוזים שבהם הוראה המאריכה אוטומטית את תקופת החוזה. חוזים יוארכו רק מקום בו תימצא סיבה טובה לעשות כן (ועל יחידות הרכש להקפיד לבחון את שאלת ההארכה זמן מספיק מראש).
  4. חוזי אירוח (hosting) יחתמו לתקופה של שנתיים לכל היותר.

מנהל הרכש הממשלתי הסביר, ששלושת הקווים האדומים הראשונים נועדו לקדם תחרות ולהעלות את מספר הספקים שביכולתם להתחרות על אספקת שירותי IT לממשלה. הקו האדום הרביעי (בעניין חוזי אירוח) נדרש לאור תהליך הקומודיזציה של שירותי האירוח וציפייה להמשך ירידת מחירים.

ניתן לקרוא את הכללים ואת ההסברים של מנהל הרכש הממשלתי בשפת המקור כאן: https://gds.blog.gov.uk/2014/02/26/red-lines-for-it-procurement/